Til fjorårets NKUL laget Eva Bratvold en liten innføring i hvordan og hvorfor man som ansatt i skolen bør bruke Twitter.
http://www.slideshare.net/Evabra/twitter-12770374
onsdag 8. mai 2013
mandag 15. april 2013
Kan man la være å diskutere slike saker?
Viktig å unngå grøftegåing - men det er jaggu på tide å ta den virkelige verden inn i skolen...
Kronikk i Dagbladet i dag: http://www.pressfire.no/nyheter/PC/6776/Gaming-i-alle-fag
Kronikk i Dagbladet i dag: http://www.pressfire.no/nyheter/PC/6776/Gaming-i-alle-fag
torsdag 11. april 2013
Lær nettvett med Donald Duck
fredag 1. februar 2013
Lokalt gitt eksamen - høring og betenkeligheter
UDIR har nå sendt ut til høring et nytt forslag til forskriftsendringer om lokal gitt eksamen. Høringsfrist er 10. april og høringen er åpen for alle. Du finner den her.
Kjenner at dette skurrer litt.... Intensjonen er nok god: man opplever at dagens ordning med lokalt gitt eksamen ikke er lik nok for alle elever over det ganske land, at karakterene ikke er sammenlignbare. I tillegg sies det at dette er en ordning som de ressursterke elevene profiterer på. Det kan godt hende at det er slik - og at man må gjøre endringer.
Men ikke nødvendigvis på denne måten. Slik jeg ser det, tar vi nå et skritt tilbake til den gamle "skremme"- eksamenen. En prøveform der man nødvendigvis ikke måler elevenes faglige kompetanse i faget - men deres evne til å løse oppgaver på kort varsel og til å takle en slik type stress-situasjoner. Har ikke dobbelsjekka - men så vidt jeg vet er ikke det kompetansemål i noen av fagene i grunnskolen.
Hvem som profiterer mest på en slik type eksamen - de såkalt ressurssterke eller de som ikke er det - er vel ganske opplagt....
Den ordningen vi har i dag er kanskje ikke optimal - men den gir oss i alle fall muligheten til å la elevene vise hva de kan og behersker ved slutten av det tiårige utdanningsløpet. Vi gir dem en mulighet til selv å velge og angi retning på denne avsluttende oppgaven, noe som i de aller fleste tilfeller fører til at elevene opplever dette som en situasjon de mestrer. Vi gir dem dermed muligheten til å gå ut av grunnskolen rake i ryggen og med hodet hevet. Ikke som nedbrutte, skjelvende aspeløv etter møtet med en sensor som var på jakt etter det de ikke kunne....
Strengt tatt: dersom problemet er at faglærere og sensorer lar seg blende av fine presentasjoner uten å kunne avgjøre om dette er noe eleven har laget selv og har kunnskap om, sier vel det dessverre mest om dem. Det bør i hvert fall ikke gå ut over elevene....
Kjenner at dette skurrer litt.... Intensjonen er nok god: man opplever at dagens ordning med lokalt gitt eksamen ikke er lik nok for alle elever over det ganske land, at karakterene ikke er sammenlignbare. I tillegg sies det at dette er en ordning som de ressursterke elevene profiterer på. Det kan godt hende at det er slik - og at man må gjøre endringer.
Men ikke nødvendigvis på denne måten. Slik jeg ser det, tar vi nå et skritt tilbake til den gamle "skremme"- eksamenen. En prøveform der man nødvendigvis ikke måler elevenes faglige kompetanse i faget - men deres evne til å løse oppgaver på kort varsel og til å takle en slik type stress-situasjoner. Har ikke dobbelsjekka - men så vidt jeg vet er ikke det kompetansemål i noen av fagene i grunnskolen.
Hvem som profiterer mest på en slik type eksamen - de såkalt ressurssterke eller de som ikke er det - er vel ganske opplagt....
Den ordningen vi har i dag er kanskje ikke optimal - men den gir oss i alle fall muligheten til å la elevene vise hva de kan og behersker ved slutten av det tiårige utdanningsløpet. Vi gir dem en mulighet til selv å velge og angi retning på denne avsluttende oppgaven, noe som i de aller fleste tilfeller fører til at elevene opplever dette som en situasjon de mestrer. Vi gir dem dermed muligheten til å gå ut av grunnskolen rake i ryggen og med hodet hevet. Ikke som nedbrutte, skjelvende aspeløv etter møtet med en sensor som var på jakt etter det de ikke kunne....
Strengt tatt: dersom problemet er at faglærere og sensorer lar seg blende av fine presentasjoner uten å kunne avgjøre om dette er noe eleven har laget selv og har kunnskap om, sier vel det dessverre mest om dem. Det bør i hvert fall ikke gå ut over elevene....
torsdag 3. januar 2013
Fremtiden starter nå!
Nytt år - nye muligheter!
Senter for IKT i utdanningen har laget dette filmklippet om bruk av IKT i skolen, der hovedbudskapet er fokus på hvordan vi kan bruke IKT smart i skolen for å gjøre læringen bedre....
Senter for IKT i utdanningen har laget dette filmklippet om bruk av IKT i skolen, der hovedbudskapet er fokus på hvordan vi kan bruke IKT smart i skolen for å gjøre læringen bedre....
Abonner på:
Innlegg (Atom)